Ulat Novel Berjaya

Popular Posts Via All Time

Wednesday, May 25, 2011

Persahabatan Dan Percintaan (part 17)




“Haii..Jalan kaki je ke?Bakal bapak tiri kau tak ambil ke?” perli Kak Jamida ketika terserampak dengan Fizry yang sedang berjalan kaki pulang ke rumahnya..

Fizry merenung tajam ke arah Kak Jamida tanda tidak suka Kak Jamida menjejeh cerita keluarganya mahupun memburukkan nama baik keluarganya.. Kak Jamida yang lebih dikenali sebagai kak joyah dikalangan orang kampung,memang gemar masuk campu hal orang kampung..

Kak Jamida yang berbaju agak jarang bewarna merah menyala diserikan lagi dengan kerdipan dari segala perkakas emas ditubuhnya membuatkan Fizry bertambah menyampah dengannya..

Siapa tak kenal Kak joyah.. Andartu terkenal di kampungnya.. Usia yang menjangkau 40an masih tidak mampu menyedarkan Kak Joyah akan dirinya.. Masih lagi bergosip,memecah belahkan keamanan orang kampung dan mulutnya yang agak celupar membuat seluruh penduduk kampung tidak senang dengan kehadirannya kecuali kawan baikknya Abang Roger..

“Woi..! Kau dah balik ni,jangan lupa beritahu mak kau.. Hutang aku bila nak bayar. Kalau tak mampu bayar,pergi panggil bakal bapak tiri kau bayar!! Dia kan kayaa.....” sergah Abang Roger apabila dilihatnya Fizry hanya terkebil-kebil memandang Kak Joyah..

Abang Rozman pula dikenali dengan gelaran Roger kerana segala berita yang disampaikannya cepat sahaja diketahui orang kampung.. Seperti biasa,cerita perihal orang kampung biasanya keluar dari mulut Kak Joyah.. Disampaikan kepada Abang Roger.. Tugas Abang Roger ialah,menjadi posmen tidak berbayar Kak Joyah..

“Apa Abang Roger dengan Kak Joyah cakap ni? Saya tak paham..” Fizry masih mengawal nada suaranya agar tidak didengari oleh orang sekeliling.. Nada marahnya disimpan rapi khuatir kemarahannya tidak dapat dikawal lalu mencetuskan pergaduhan dengan Abang Roger..

“Eh kau ni Roger! Budak ni,mana ada handphone.. Macam mana nak calling-calling mak dia.. Keluarga dia ni,berinteraksi guna alam maya.. Tu jin mak dia kat rumah tu yang selalu dia orang guna.. Alahh.. Macam telefon jugak la.. Mak dia kata hello,nanti jin tu pon sampaikanla hello kat anak dia yang jauh ni..haha” Kak Joyah menggayakan tangannya seperti sedang bercakap di telefon.. Abang Roger hanya tertawa senang hati..

“Ehh!! Kau ni Joyah,tak baik cakap macam tu tau.. Mak dia tonggang tonggek sembahyang,kau cakap macam tu pulak..” ujar Roger serius..

“Mak dia bukan cakap hello la.. Assalamualaikum.....” sambung Abang Roger lagi sambil menyambung kembali ketawanya.. Kak Joyah hanya mampu tergelak dengan jenaka Abang Roger..

“Kau kalau gelak,tak tersembur air liur kat muka aku tak sah!!!” marah Abang Roger apabila Kak Joyah yang tidak mampu mengawal ketawanya,ketawa sehingga tersembur air liurya ke dahi Abang Roger..

“Hang jangan nak jatuhkan maruah aku!Kau tak nampak dah nak hujan ni?hujan yang turun,aku pula kau salahkan.. Kau nampak payung diraja aku ni?Kalau aku godok tekak kau,baru tahu! Dah jom! Kang hujan lebat,kau ingat aku pulak meludah kat kau..” Kak Joyah cuba mengawal situasi.. Hakikatnya memang air liurnya yang tersembur tapi disalahkan hujan yang kebetulan baru menunjukkan tanda-tanda mahu turun..

Kak Joyah dan Abang Roger melangkah menuju ke tempat parking van buruk Abang Roger yang diparking ditepi jalan tanpa menghiraukan Fizry..

“Cilaka..!! Lu ada otak ke tak? Parking van depan kedai gua,ganggu lalu lintas.. Lu kalau mahu jual ini besi buruk,pergi jauh.. Jangan bagi suei sama wa punya kedai...” bising Ah Keng sambil mencekak pinggang apabila dilihatnya van Abang Roger di parking betul-betul berhadapan dengan kedai runcitnya..

Parking yang berkeluasan sesuai untuk parking kereta kancil, tidak sesuai dengan van Abang Roger yang agak besar itu.. Lalu membuatkan bahagian belakang van Abang Roger melebihi line kuning parking dan secara tidak langsung mengganggu kenderaan lain yang menggunakan jalan tersebut..

“Hei apek! Lu jangan bikin kecoh hahh..Lu sudah tua pon mahu meniaga ka?Tak payah la,lu pergi sembahyang laaa.. Lu sudah tua.. Bila-bila boleh mati.. Jangan fikir duit aja..!!” balas Abag Roger sambil tergelak.. Kak Joyah yang sudah memboloskan dirinya ke dalam van Abang Roger hanya tergelak..

Ah Keng yang berang dengan sikap Abang Roger,ditenangkan oleh anak perempuannya yang dari tadi sibuk melayan pelanggan..

Tanpa menghiraukan Ah Keng dan pemandu-pemandu lain yang bising.. Abang Roger menekan minyak laju,malas mahu melayan Ah Keng dan pengguna jalan raya yang dikatanya kurang ajar.. Sikapnya yang tidak bertimbang rasa dan kurang ajar,disalahkan orang lain pula..

Fizry hanya menggenggam jari jemarinya erat seperti mahu menumbuk muka Abang Roger dan Kak Joyah yang lantang bersuara mengutuk keluarganya..

“Entah apa pula la yang jadi sepanjang aku kat Melaka....” keluh Fizry di dalam hati lalu meneruskan perjalanan pulang ke rumah.. Kaki yang melangkah,tidak menghiraukan hujan yang bakal menjengahkan dirinya pada bila-bila masa sahaja kerana fikirannya runsing memikirkan apa yang dikatakan Kak Joyah dan Abang Roger.. Bapa tiri? Kaya? Jin? Semuanya berlegar-legar difikiran Fizry..

Setibanya di perkarangan rumahnya,Fizry terlihat kereta Mercedes tersadai di halaman rumahnya.. Dipercepatakan langkahnya mahu melihat siapa yang berkunjung ke rumahnya yang serba kekurangan itu..

“Assalamualaikum......” Fizry memberi salam sambil membuka sandalnya.. Mulut memberi salam, tangan membuka ikatan sandal pada kakinya namun matanya menjengok-jengok ke dalam rumahnya mahu mengenal pasti siapa yang datang ke rumah..

“Alongggggg...” Adura terlebih dahulu menyambut Fizry..

“Along..Along.. Dura ada banyak mainan... Nak tengok jom la...” Adura menyambut Fizry penuh teruja dengan tangan kanannya memegang anak patung yang cantik.. Dan pastinya mahal.. Bisik hati Fizry..

“Makkkk.... Along dah balik..” sambung Adura lagi..

Fizry hanya diam membisu.. Matanya masih tercari-cari gerangan manusia yang datang ke rumahnya..

Fizry mendaki tangga rumahnya dengan berdebar.. Entah-entah,orang ni la yang Kak Joyah dengan Abang Roger cerita tadi.. Baru lima bulan aku tinggalkan kampung,macam-macam hal jadi.. Marah Fizry sendirian..

Apabila tibda di dapur rumahnya,Fizry terlihat susuk tubuh seorang lelaki sedang duduk di meja makan rumahnya dengan keadaan berpaling darinya menghadap ke arah tingkap dapur rumahnya..

2 comments:

  1. alaaa .

    sape org 2 weyh ? suspen sketla

    ReplyDelete
  2. xtao lagi la..pe kate hang sumbangkan idea..aku stop takat 2 je..ko bgi idea,nanti aku tulis.. :)

    ReplyDelete