Ulat Novel Berjaya

Popular Posts Via All Time

Tuesday, May 10, 2011

Persahabatan Dan Percintaan (part 4)




“Fizry kau ok ke?” soal Man apabila dilihatnya Fizry sedang bersendirian di singki sambil merenung kosong tepat kearah cermin..

Fizry hanya diam membisu.. “Adura sakit lagi ke?” Man bertanya lagi apabila dilihatnya Fizry masih setia merenung ke arah cermin tanpa sebarang kata..

Hanya Naim dan Man sahaja yang tahu akan masalah Fizry.. Adura merupakan adik bongsu Fizry yang mengidap penyakit jantung berlubang sejak beberape tahun yang lalu..

“Tadi petang mak aku call Naim.. Mak aku beritahu Adura kena tahan wad lagi.. Bulan ni je,dah 3 kali Dura kena tahan kat wad.. Serius Man,aku nak balik.. Family aku lebih perlukan aku..” jawab Fizry dalam nada yang sebak.. Air paip yang mencurah sejak tadi,ditadah lalu dicuci mukanya agar air matanya tidak dilihat Man..

Man berhenti mencuci baju lantas memcuci tangannya.. Perlahan-lahan Man menghampiri Fizry lalu bahu kanan Fizry ditepuk perlahan..

“Kau tak boleh fikir macam tu Fizry.. Memang sekarang keluarga kau perlukan kau tapi kau kena ingat tanggungjawab kau besar.. Kau beritahu aku,apa kau nak buat kalau nak berhenti matrik?” soal Man..

“Aku boleh je kerja kat kilang dekat dengan rumah aku.. Bengkel motor pon aku boleh kerja..” Fizry cuba memeprtahankan keputusannya..

“Fizry,pandang ke depan.. Sampai bila kau nak tampung keluarga kau dengan gaji yang tak berapa sen tu? Matrik ni la langkah pertama kau dalam usaha nak perbaiki kehidupan keluarga kau..” Man cuba menasihati Fizry.. “Jangan jadikan keluarga sebagai alasan Fizry..” sambung Man lagi..

“ Aku tak sabar nak habiskan matrik ni.. Tekana aku.. Dah la jauh dari keluarga aku.. Aku pun dah banyak pinjam duit kau dengan Naim kan?” tanpa disedari,air mata jernih Fizry masih bersisa..

“InsyaALLAH, selagi aku mampu tolong kau.. Aku tolong.. Kita kan kawan..” Man tersenyum lantas menyambung kembali membasuh baju.. Manakala Fizry pula masih lagi berdiri dihadapan cermin..

“Eh Hasrul.! Apa kau buat terpacak kat tepi bilik air tu?” soal Kamal,salah seorang penghuni bilik yang berhadapan dengan bilik Hasrul,Naim,Man dan Fizry..

Suara Kamal membuatkan Man dan Fziry saling berpandangan.. Fizry mengangkat keningnya kearah Man.. Seolah-oleh menanyakan adakah apa yang mereka bualkan tadi didengari Hasrul.. Man hanya mampu mengangkat bahu sebagai tanda tidak pasti..

“Eh! Kau tak tahu ke aku buat part time jaga tandas.. Kau nak masuk? Dua kupang please..” Hasrul cuba memulihkan keadaan dengan bergurau..

“Haha.. Tak pe terima kasih pakcik tandas,saya cuci muka dekat singki bukan dekat dalam jamban..” jwab Kamal selamba lantas berlalu menuju ke singki.. Hasrul pula hanya mampu tergelak.. Man turut terpengaruh untuk ketawa dengan jenaka Kamal.. Fizry pula hanya menghadiahkan senyuman tawar kearah Kamal yang memcuci muka di singki bersebelahannya.. Hasrul pula,hilang disebalik pintu bilik air..

Jam menunjukkan jam 1 pagi namun Hasrul masih setia dimeja belajarnya.. Naim dan Man sudah lena dibuai mimpi..Fizry pula sedang leka membuat ulangkaji di atas katil..

“Fizry aku nak tanya kau siket boleh?” tiba-tiba Hasrul bersuara..

Fizry yang tadi leka membuat ulangkaji diatas katil,kini kian terhenti apabila Hasrul bersuara.. Lantas Fizry merenung muka Hasrul sebentar..

“Nak tanya apa?” soal Fizry ringkas..

“Kau kan yang tegur Ashraf kat library hari tu?” tanya Hasrul apabila tiba-tiba teringat kejadian yang berlaku di library beberapa minggu yang lepas..

“Ohh.. Salah orang la.. Aku ingat kawan sekolah aku dulu.. Sebab muka mereka berdua macam sama.. Cuma kawan aku dulu,macam skema siket..” jawab Fizry panjang lebar sambil tersenyum.. Tiba-tiba ingatannya kembali ke zaman sekolah menengah dahulu..

No comments:

Post a Comment