Ulat Novel Berjaya

Popular Posts Via All Time

Tuesday, May 10, 2011

Persahabatan Dan Percintaan (part 8)





Jam menunjukkan pukul 2.40 petang,kelibat Haji Amran masih belum kelihatan di ruangan biliknya.Pelajar-pelajar cemerlang yang lain sudah setia menanti di ruangan bilik Haji Amran.

“Wei,aku dengar.Yang terpilih untuk program ni,6 orang la.Kau orang tahu tak?” suara Jasmine memecahkan kesunyian di kalangan mereka berlima.

Hazriq yang sedang leka membaca buku,terus beralih pandangan ke arah Jasmine.Julia dan Qistina yang leka membelek-belek piala yang tersusun indah di dalam bilik Haji Amran,turut mengalihkan pandangan mereka ke arah Jasmine.Manakala Ashraf,masih lagi leka dengan cubenya itu.Itulah Ashraf,sentiase menguji mindanya tidak kira dimana berada.

“Who’s that lucky person?” Ashraf bersuara.Matanya memandang tepat kearah Jasmine yang kemas berbaju sekolah dan rambutnya diikat rapi.

“I also dont know.But,I dont think he’s genius like us.Because,I dengar last week.Kerani kita tu,merungut-rungut kena hantar surat dekat budak tu.Dia membebel la.But,her sound look like she doesn’t like that guy.”panjang lebar Jasmine menjelaskan pertanyaan yang bermain difikiran mereka berlima.

“Ish.! You ni Jasmine.Kita PMR pon tak lepas lagi,you dah boleh cakap you genius? I tak setuju dengan statement you tu.By the way,dulu pon pencapaian I tak macam sekarang.I cuba berubah.See??Setiap manusia boleh berubah.So,please jangan fikir mereka yang tak bijak tu bodoh.Bile dah sampai saat manusia berubah,kita sendiri tak boleh menyangkanya” balas Ashraf serius.

Mata Asyraf masih lagi merenung Jasmine tajam.Julia,Qistina dan Hazriq hanya mampu diam seribu bahasa.Malas mencetuskan pergaduhan gara-gara perkara kecil.

“Ok Ashraf.I’m sorry ok..Puas?”Jasmine masih lagi tidak berpuas hati.Barangkali ditegur dihadapan rakan-rakannya membuatkan Jasmine rasa tercabar.

“You tak buat salah kat I..Mind set you tu..Mind set you.! Dah set yang keputusan yang cemerlang dah menunjukkan tahap IQ you..Baik-baik Jasmine sebab sekarang ni..Bukan IQ yang dipandang semata-mata..Tapi soft skill..Kalau IQ tinggi,tak de adab pon tak guna..”balas Ashraf dalam nada perlahan namun masih dapat didengari oleh Jasmine.

Kini mata Ashraf mula beralih kearah cubenya tadi. Hampir sempurna cubenya.Jasmine pula,hanya memandang Ashraf tidak puas hati.

“Fizry.Apa kamu buat,mengintai bilik saya tu?”sergah Haji Amran apabila dilihatnya Fizry sedang asyik mengintai biliknya melalui pintu biliknya yang terbuka sedikit itu.

Sergah Haji Amran membuatkan Ashraf,Jasmine,Julia,Qistina dan Hazriq yang berada dalam keadaan tegang itu kembali seperti sedia kala.Namun kelima-lima pasang mata itu,lebih tertarik untuk memandang Fizry.

“Hahh.Takde..Takdeee pape cikgu..” jawab Fizry terketar-ketar.Misai Haji Amran yang lentik itu,membuatkan Fizrie bertambah kecut..

“Hmm..Dah,mari masuk.”Ujar Haji Amran lalu membuka pintu.Fizrie hanya membuntuti Haji Amran.

Kelima-lima pasang mata tadi,saling berpandangan apabila melihat Fizry berada di depan mata mereka.Kerut di dahi Jasmine,Julia,Qistina dan Hazriq cukup menunjukkan mereka seakan-akan tidak percaya.Ashraf seperti biasa,walaupun menimbolkan persoalan padanya tentang Fizry namun dia masih kelihatan cool.Tidak seperti keempat-empat rakannya yang lain yang menunjukkan perubahan yang amat ketara pada raut wajah mereka.

Haji Amran lantas mengambil fail di rak yang terhias rapi di sudut biliknya.Lalu menuju ke arah tempat duduknya.

“Macam yang awak semua tahu,petang ni saya nak bagi awak semua maklumat tentang program Score A yang bakal awak semua ikuti sepanjang tahun ini sehinggalah awak semua menanti hari bersejarah dimana awak semua akan menduduki PMR.”

Keenam-enam pelajar tersebut,hanya mengangguk setuju.Fizry yang tidak faham apa-apa pon terpaksa mengangguk tanda faham.Malas dia nak ambil tahu.Dia masih lagi kebingungan.

Suhu bilik Haji Amran yang kedinginan itu,tidak mampu menyejukkan hati Fizry yang terasa begitu terasing di dalam bilik Haji Amran.Berapi hatinya apabila dilihatnya,semua pelajar-pelajar di dalam bilik Haji Amran memandangnya serong.

Hanya Ashraf yang sudi menghadiahkan senyuaman yang nampak ikhlas berbanding mereka yang lain. “Dan-dan je ikhlas senyum mat ni.Entah-entah dalam hati,mengutuk aku.”bisik hati Fizry.

Sejam terasa begitu lama.Mata Fizry asyik menoleh kearah jam dinding yang terhias indah di dinding bilik Haji Amran..

“Saya harap,awak semua faham dengan apa yang saya terangkan.Kalau ada sebarang pertanyaan,awak boleh jumpa saya.Tak pon,jumpa Haji Latif.”terang Haji Amran.

No comments:

Post a Comment